
A StJliU.RY or MAJOR DEVEI.£)FMENTS IN PHILIPPINE MEDIA UNDER MARTIAL LAW 

Newspapers and Magazines 

l. Upon the declaration ot martial law, all publications were 
closed by the military. Subsequently, permits to open or 
re-open were issued to publications, whose owners are sym­
pathetic to the Marcos regime, being close relatives or 
triends of Ferdinand Marcos or his vif'e. 

2. Poremost among the newspapers allowed to operate and are now 
in circulation are: 

(a) 

{b) 

{c) 

Daily Express - it is an open secret that this 
is owned by the Marcos clan. 

Ti.mes Journal. - owned by Francisco "Kokoy" Bo­
mualdez, brother of Imelda R. Marcos. 

The Bulletin Today - formerly the Manila Daily 
Bulletin ai:.d owned by Hans Menzi, aide-de-
camp of Ferdinand Marcos. Menzi is also the 
Chairman of' the Print Media Council, the 
government agency which regulates and licenses 
print media. 

3. The Manila. Ti.mes, largest English daily in the Philippines, 
was swmnarily closed and its Publisher, Mr. Chino Roces, 
imprisoned for three months. 

4. The Manila Chronicle, second largest English daily, was also 
closed by the military and later, its premises and facilities 
used by th~ Times Journal., without paying a single centavo. 
Its publisher, Eugenio Lopez, Jr., was imprisoned for five 
years until bis escape in October of 1977. 

~. fhe Philippines Free Presa was closed and its publishers, Teddy 
Locsin, imprisoned tor three months. 

Broadcast Media 

1. As in the case of' print media, upon the declaration of martial 
law, all radio and television 1tations were closed by the mil­
itary except only the government station which was needed to 
cll1sim1nate instructions to the populace. 

2. Broadca1t companies which were later allowed to operate were 
required to ■ubmit to censor■hip and limited to owners and ope­
rator, vho would be ■ympathetic to the martial law government. 
Moat were relatives or cronies ot the Marcos family and all could 
be relied on to toe the line. 

3. The out1tancllng networks operating today are: 

(a) Badio Philippine .. t1110rk (trade name: Ianlaon Broadcasting System) 
and the Banahaw Bro&dcuting Company, both owned by Roberto Bene­
dicto, Philippine Ambuaador to Tokyo and a clo■e confidante of 
Marcos. (See JDOre detail• below) 

••• /more 



summary - 2 

(b) Republic Broadcasting System (trade name: 00 Radio Televi­
sion Arts), fonnerly owned by the Stewart family but control 
has been acquired by Gilberto Duavit, another crony of Mar­
cos and Secretary of the Department of Youth and Sports Dev­
elopment. 

(c) Inter-Island Broadcasting Company, formerly owned by the 
Sorianos and the Canoys, now controlled by Roberto Bene• 
dicto (through dummies) and renamed Inter-Continental 
Broadcasting Company. 

The above-named broadcasting networks control all television 
and radio operations in the Philippines, except for a few 
provincial radio stations which are equally subservient to 
the Marcos dictatorship. 

4. Before martial law, the biggest radio-television company in the 
Philippines vas the ABS-CBN Broadcasting Corporation, owned by 
the Lopez family and headed by Eugenio Lopez, Jr. (See Manila 
Chronicle, Print Media, above.) Am-CBN had 7 'fV a~d 21 radio 
stations. Like all the other media companies, when martial law 
was declared, ABS-CBN was closed by the military which took cus­
tody of all its premises, studios, equipment and facilities all 
over the country. As already mentioned, Eugenio Lopez, Jr. was 
imprisoned .for 5 years. 

On June 6,1973, the studios of Benedicto's KOO stations were razed 
by fire. On June 8, 1973, !CBS took over the buildings, studios and 
facilities of ABS-CBN, then under custody of the military, KBS oc• 
cupied said ABS-CBN properties for five years, used the facilities 
and equipment, made considerable profit from those operations, then 
- when new KOO buildings and studios were completed - simply aban­
doned the ABS-CBN premises without any inventory or accounting ever 
being made to the lawful owners nor to the military which was supposed 
to have custody of the ABS-CBN properties. 

!CBS did not pay ABS-CBN a single centavo for rental, nor tor a consi­
derable number of equipment lost or damaged, not counting the poten­
tial profit A~-CBN could have made. Before the KBS fire, there had 
been a proposal for ABS-CBN to resume operations as a cooperative, 

. which would have enabled the company to continue the employment and 
livelihood of more than a thousand employees and even pay off its 
creditors, the bulk of its obligations being to American financial 
institutions like FNCB. 

It has never been explained why a network, taken into its custody by 
the government's armed forces, should peremptorily be made available 
to a private commercial broadcasting company, without the consent of 
nor any compensation or restitution to the lawf'Ul owners. 




